Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

31-10-2019

§ 5, 2. : Hvor meget betaler du i EKSTRA husleje?

På siden: ekstrahusleje.dk kan du beregne, hvor mange penge du betaler ekstra til udlejer, hvis du bor i et moderniseret lejemål og betaler 5.2. husleje.

Beregneren tager udgangspunkt i landsgennemsnitlige tal og beregneren sammenligner ens boliger, hvor der er lavet de samme forbedringer, men brugt to forskellige bestemmelser hhv. boligreguleringslovens § 5, stk. 2. og § 5, stk. 1. 

 

Hvad er problemstillingen

Brugen af paragraf 5, stk. 2. udhuler almindelige menneskers ret til at leve et liv i tryghed og med en hverdag der – også økonomisk – hænger sammen. 

Huslejen i 5.2. moderniserede lejligheder er steget med 63% siden 2007 og huslejen fordobles næsten når udlejerne bruger 5,2 paragraffen.  

Allerede i dag er 38% af de lejemål, der kan 5,2-moderniseres blevet det og det kan mærkes, både for dem, der har måttet leje en af disse lejligheder og for dem, der tvinges længere og længere væk fra job, familie og venner, fordi de simpelthen ikke kan finde lejligheder de har råd til at bo i. 

Det er første gang i mere end tyve år, at brugen og virkningerne af paragraf 5.2 er blevet undersøgt så grundigt som i den netop offentliggjorte rapport og nu er tiden kommet til, at man fra politisk side også handler på denne viden.

Læs mere…
29-10-2019

LLO: Afskaf boligreguleringslovens § 5, stk. 2.

Lejelovgivningen udhuler adgangen til boliger for ganske almindelige mennesker – det er tid til handling! 

Brugen af paragraf 5, stk. 2. udhuler almindelige menneskers ret til at leve et liv i tryghed og med en hverdag der – også økonomisk – hænger sammen.    

 

  • Huslejen i 5.2. moderniserede lejligheder er steget med 63% siden 2007 og huslejen fordobles næsten når udlejerne bruger 5,2 paragraffen.  

  • Allerede i dag er 38% af de lejemål, der kan 5,2-moderniseres blevet det og det kan mærkes, både for dem, der har måttet leje en af disse lejligheder og for dem, der tvinges længere og længere væk fra job, familie og venner, fordi de simpelthen ikke kan finde lejligheder de har råd til at bo i. 

 

Der skal handles - og det haster 

Det er første gang i mere end tyve år, at brugen og virkningerne af paragraf 5.2 er blevet undersøgt så grundigt som i den netop offentliggjorte rapport og nu er tiden kommet til, at man fra politisk side også handler på denne viden  

Byerne bliver med 5,2 for dyr til at par med lave indkomster, og singler med mellemindkomster har råd til at bo i byen.  

Nye køkkener og bad udløser store huslejestigninger efter de store investorers skøn. Huslejestigninger bør i stedet afhænge af objektive kriterier, nemlig afholdte udgifter. 

Derfor er tiden inde til at gøre op med paragraf 5 stk. 2. Vi mener, at byerne skal være for alle, også dem der har været med til at bygge den og dem der er med til at holde den i gang. 

Læs mere…
28-10-2019

FN til Danmark: Husk de betalelige boliger og drop ghettopakken!

 

 

Danmark har tiltrådt konventionen om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder. Dermed følger en række krav og minimumsbetingelser, som Danmark forpligter sig til at overholde;  bl.a. at sørge for, at deres borgere har adgang til en passende bolig og til fortsat forbedring af egne levevilkår. 

Den 18. oktober kom FNs komite vedr. økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, med følgende kritik:

“ Komiteen udtrykker bekymring over manglen på betalelige boliger hos medlemsstaten [Danmark -red.], hvilket forværres af den stigende tendens med erhvervelse af ejendomme af private investorer, der i henhold til lov om midlertidig regulering af boligforhold § 5, stk. 2 har tilladelse til at hæve huslejen til ”det lejedes værdi (artikel 11)” [egen oversættelse].

Komiteen anbefaler at Danmark

”bygger flere betalelige boliger og […] identificerer nødvendige skridt mod urimelige      huslejeniveauer og huslejeforhøjelser.” [egen oversættelse].

FN har altså vurderet, at Danmark ikke foretager sig nødvendige for at sikre denne adgang og kritiserer blandt andet, at loven giver mulighed for ’renovictions’, dvs. lejeforhøjelser så store, at man ikke har råd til at bo.

I LLO forstår vi ovennævnte som et vink med en vognstang:

  • Hvis §5,2 beholdes i sin nuværende form, svækker det Danmark mulighed for at leve op til FNs anbefaling og de konventioner vi selv har tilsluttet os.

Og beskeden må derfor være klar:

  • Gør noget ved boligreguleringslovens § 5,stk. 2.

En betalelig bolig er en menneskeret!

Men ikke kun § 5, stk. 2. møder kritik fra FN, det gør den såkaldte ”Ghettopakken” også:

Komiteen er bekymret over, at [ghettopakken] krænker rettigheder som f.eks. opholdsret og forældres frihed til at vælge deres børns uddannelse. Komiteen er også bekymret over, at loven er diskriminerende, da den blandt andet indfører kategorisering af områder som ”ghettoer” defineret af andelen af ​​indbyggere fra ”ikke-vestlige” lande, hvilket ikke kun resulterer i forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse og nationalitet, men også yderligere marginaliserer dem og sørger for en fordobling af straffe for forbrydelser begået i ”øgede strafzoner” [egen oversættelse].

I LLO håber vi, at det gør indtryk, når Danmark på denne måde får kritik fra den komité i FN, der skal påse, at vi overholder de konventioner, vi har tilsluttet os.

Du kan læse hele rapporten her: https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CESCR/Shared%20Documents/DNK/E_C-12_DNK_CO_6_37523_E.docx

 

Du kan læse de refererede afsnit (på engelsk) nedenfor:

49.                 The Committee expresses concern at the shortage of affordable housing in the State party, which is exacerbated by the increasing trend of the acquisition of properties by private investors who, under the 1996 law No. 5.2 on Temporary Regulation of Housing Conditions, are authorized to augment rents up to the “value of the rented dwelling” (art. 11).

50.                 The Committee recommends that the State party increase the stock of affordable housing units. It also recommends that the research to be undertaken on the scope and effect of housing regulation also (a) consider the impact of existing legislation on the affordability of housing, especially for disadvantaged and marginalized groups; (b) identify appropriate means against unreasonable rent levels or rent increases; and (c) assess the adequacy of the amount and eligibility requirements for housing benefits. The Committee refers the State party to its general comment No. 4 (1991) on the right to adequate housing.

51.                 While appreciating that law L38 (law amending the Social Housing Act, Social Housing Rent Act and the Rent Act) seeks to address residential segregation and enhance social cohesion in the State party, the Committee is concerned that it infringes upon rights such as the freedom of residence and the liberty of parents to choose their children’s education. The Committee is also concerned that the law is discriminatory as, among others, it introduces the categorization of areas as “ghettos” defined by the proportion of residents from “non-Western” countries thus not only resulting in discrimination based on ethnic origin and nationality but also further marginalizing them, and provides for the doubling of sentences for crimes committed in “increased punishment zones”. Furthermore, the Committee is concerned that rather than providing for support, the law introduces sanctions, such as the withdrawal of child benefit if parents do not enrol their children in mandatory language programmes or develop their Danish language skills at home (arts. 11, 10, 2(2)).

52.                 The Committee urges the State party to adopt a rights-based approach to its efforts to address residential segregation and to enhance social cohesion. In this regards, it recommends that the State party:

(a)                  Remove the definitional element of a “ghetto” with reference to residents from “non-Western” countries, a discriminator on the basis of ethnic origin and nationality;

(b)                  Assess the impact of the “Ghetto package” on affected communities;

(c)                  Remove the coercive and punitive elements of law L38;

(d)                  Repeal all provisions that have direct or indirect discriminatory effect on refugees, migrants, and residents of the “ghetto” areas;

(e)                  Identify, in meaningful consultation with concerned communities, the necessary support to facilitate their integration; and

(f)                  Ensure that evictions and rehousing respect human rights standards.

Læs mere…
23-10-2019

DR Dokumentar: De riges by

Mandag d. 28. oktober, kl. 20.45 på DR 1, sætter DR Dokumentar fokus på det ophedede lejeboligmarked i København, hvor det nærmest er umuligt for folk på helt almindelige indkomster at finde en bolig.
Dokumentaren følger desperate boligsøgende, en udenlandsk kapitalfond og beboere der kæmper mod kapitalfondene.

Se medlemmer af LLO fortælle om deres oplevelser og hør direktøren for LLO kommentere på forholdene i dette program.

Dokumentaren er i to dele og anden del er planlagt til at sendes ugen efter del et.

Se De Riges By her

Læs mere…
15-10-2019

Pressemeddelelse: Andelshavere skal ikke tabe penge

I de seneste ugers polemik om den mulige afskaffelse af Boligreguleringslovens §5, stk. 2 (forbedringer af lejeboliger med forrentninger op til 25%), kæmper de danske udlejere med alle de våben de har til rådighed. Det gør de selvfølgelig, fordi §5, stk. 2 giver dem meget store afkast.

Et af de våben udlejernes forening – EjendomDanmark – bruger, er at skubbe andelsboligerne foran sig. Selv om EjendomDanmark slet ikke repræsenterer andelsboligforeningerne eller andelsbolighaverne, så har foreningen brugt mange kræfter på at overbevise om, at en lang række andelsboligforeninger vil blive insolvente og andelshaverne tabe næsten alle deres penge, hvis man overhovedet rører ved lejelovgivningen.

Der er ikke nogen undersøgelser, der dokumenterer disse påstande, som er baseret på en række skøn.

Et ekspertudvalg under boligministeriet arbejder lige nu på blandt andet at belyse, hvad en afskaffelse af §5, stk. 2 vil betyde. Inden resultaterne af denne undersøgelse foreligger, kan man kun se EjendomDanmarks kampagne som et forsøg på at skræmme andelshaverne og offentligheden. En skræmmekampagne, der er en slet skjult kampagne for at bevare de gode afkast for de private udlejere.

I LLO går vi ikke ind for, at de andelshavere, der har været tvunget til at købe en dyr bolig i de sidste år, skal lide tab. Priserne på andelsboliger er eksploderet de sidste 5 år. Dem der har haft udbytte af disse stigninger, er de andelshavere, der har solgt deres andele. – Mens det er de andelshavere, der har købt, som risikerer at sidde med sorteper.

Det er nødvendigt at dæmpe priserne på andelsboligmarkedet. Det er det af flere årsager. Først og fremmest fordi andelsboligerne med de høje priser bevæger sig væk fra at være en demokratisk boligform for alle. Og dermed kommer den skatterabat andelshaverne i dag får, i fare for at blive udsat for et politisk indgreb. For hele samfundets skyld er det også nødvendigt at dæmpe boligpriserne, så vi ikke bevæger os ind i en boligboble og en gentagelse af Finanskrisen.

For at skåne de nyslåede andelshavere for tab foreslår LLO, at de såkaldte valuarvurderinger, der bruges til at beregne andelsboligforeningernes egenkapital og andelenes værdi, midlertidigt kan bruges i ti år i stedet for som nu i halvandet år.

Det vil betyde, at de andelshavere, der har købt for nylig, ikke vil tabe penge, når de sælger. Sker denne forlængelse samtidig med en afskaffelse af §5, stk. 2, vil det samtidig dæmpe prisstigningerne på andelsmarkedet. Andelsboligmarkedet får med denne ordning ti år til at stabilisere sig.

Kontaktoplysninger: Tlf. 33 86 09 21 og llo@llo.dk

Læs mere…
10-10-2019

En god nyhed for de danske storbyer

Udlejerforeningen EjendomDanmark har fået lavet en beregning, der viser, at den ultimativt, maksimale omkostning ved at afskaffe den spekulative model, der giver de private udlejere mulighed for at forhøje huslejen dramatisk (den såkaldte §5.2. model), kun er mellem 1,6 og 2,6 promille af de danske pensionsselskabers værdier på ca. 3.800 mia.

Det vil sige, at det danske samfund for en meget lille omkostning for pensionsselskaberne kan sikre betalelige boliger i de store byer.

EjendomDanmarks hired guns i Copenhagen Economics har regnet sig frem til, at den ultimativt, maksimale omkostning ved at fjerne Boligreguleringsloven kun begrænser de danske pensionskassers formue marginalt. Det betyder, at Folketinget kan fjerne de spekulative moderniseringer i den private udlejningssektor, uden mærkbar konsekvens for den danske pensionsopsparer. Rapporten bygger på meget usikre og til lejligheden udvalgte forudsætninger og det er tydeligt, at dens mål er at vise så stort et tab for ejendomsejerne som muligt. Derfor er det en glædelig nyhed, at tabet for pensionskasserne selv med disse forudsætninger er så begrænset.

Se rapporten her: ejd.dk

Se EjendomDanmarks pressemedelelse her

Læs mere…
10-10-2019

IUT verdenskongres, Wien

Internationalt // Af Kjeld Hammer

I hele verden slås lejere med de samme problemer: højere og højere huslejer, som presser dem ud af storbyerne, og manglende lejerbeskyttelse.

I hele verden slås lejere med de samme problemer: højere og højere huslejer, som presser dem ud af storbyerne,  og manglende lejerbeskyttelse.

Verdens lejere: Handling i stedet for ord

Den internationale lejerorganisation, IUT,

har holdt verdenskonference i Wien.

Dansk fingeraftryk på  de kommende års arbejdsprogram.

 

De kom fra hele verden og mødtes i Wiens imposante rådhus. Lejer-repræsentanter fra 23 lande og fire verdensdele samledes i starten af oktober i Østrigs hovedstad til international konference. Fra LLO deltog landsformand Helene Toxværd, som også er medlem af den internationale lejerorganisation, IUT's bestyrelse.

 

Wien: 60 pct. i betalelige boliger

Inde i det historiske rådhus med 1500 rum og 2000 vinduer tiltrak det  socialdemokratiske bystyre sig hele verdens opmærksomhed ved på kun 15 år fra 1919 til 1934  at bygge 60.000 gode og sunde sociale boliger og den dag i dag kan bryste sig af, at hele 60 pct. af byens befolkning bor i betalelige boliger. Her i "Våbensalen" diskuterede deltagerne lejerproblemer og storbyudvikling, udvekslede erfaringer med national lovgivning og vellykkede kampagner, lejernes stilling i almindelighed overfor griske udlejere, kommuner og regeringer, der forsøger at score kortsigtede politiske points på at lempe lovgivningen og nærme sig markedsleje – senest sågar i Sverige, men under stopre protester. Og som i Danmark vil sælge gode, almene boliger som private ejerboliger i naiv tiltro til, at netop det er vejen frem.

 

Brandmænd og sygeplejersker

Man delte fælles erfaringer med "renoviction" (renovering, så lejerne ikke bagefter kan betale huslejen), og "turistification" (weekend-udlejning til turister, så billige lejligheder forsvinder). I alle tilfælde med de mindst bemidlede som tabere. Men derudover med den konsekvens, at storbyerne tømmes for beboere med almindelige indkomster og byernes sammenhængskraft forsvinder. Som det blev sagt fra talerstolen: "Det er jo grotesk, at de brandmænd og sygeplejerner, der skal redde beboere og huse i byerne, ikke selv har råd til at bo der eller blive boende". Og som den nyvalgte præsident, Marie Linder, sagde i sin afslutning: "Der er udfordringer for os i hele verden og mange forskellige, nationale løsninger. Men vi har også mange fælles udfordringer, f.eks. boligen som en menneskeret!".

 

Den internationale lejerbevægelse, IUT, ledes af 12 bestyrelksesmedlemmer fra 10 lande. Deriblandt LLO's formand Helene Toxværd. Hun fortalte om den danske regerings helt aktuelle planer om stop for spekulation efter renovering og fraflytning.

 

Dyster fremtid

I en fælles konference-udtalelse, som Helene Toxværd fik sat et fingeraftryk på,  konstaterer verdenskonferencens deltagere, at trefjerdele af verdens befolkning om 30 år vil bo i byerne med alle de problemer det i sig selv medfører og allerede mange steder har medført. De næste tre år vil organisationen overvåge FN's målsætning om boliger, der er til at betale for alle. Det sker under overskriften "Handling – ikke kun ord". Det slåes bl.a. fast,

at boliger ikke er en vare, men en basal menneskeret,

at renovering ikke må finde sted uden genhusning (Toxværd's fingeraftryk),

at skyhøje huslejer skal stoppes,

at mangel på lejeboliger ikke kun berører de fattige, men alle,

at lejerinddragelse i boligkvartererne er nødvendigt

og at lejernes rettigheder skal beskyttes.

IUT har stor forståelse i EU for disse problemstillinger, og f.eks. EU's housing-plan fra 2018 er iflg. Barbara Steenbergen fra IUT's Bryssel-kontor "det mest progressive dokument til dato om betalelige boliger". Med andre ord: Her er der i det mindste i Europa en vigtig fælles base at arbejde udfra og presse på med.

 

Wien repræsenterer 100 års aktiv lejer-politik og er et excellent eksempel på, hvad lejernbevægelsen i hele verden kæmper for omkring betalelige boliger. Man fokuserer både på fattige og på middelklassen som lejere. Her det banebrydende Karl Marx Hof med 1.000 lejligheder.

 

Danmark foregangsland

Helene Toxværd konkluderede  efter konferencen:

”Det er tydeligt, at de steder hvor lejerrettigheder ses som “hattedameri”, altså noget til mennesker med sociale problemer, er den generelle lejerbeskyttelse ringere end i de lande, hvor lejerrettigheder er en fast forbrugerbeskyttelse, som gælder for alle lejere.

I LLO skal vi derfor holde fast i og udbrede den lejerbeskyttelse, som har gjort os til et internationalt foregangsland og ikke sætte denne position over styr ved indgreb som “ghettopakken” og andre indgreb i beboernes selvbestemmelse”.

 


Det bankede på hendes dør...

I 1985 bankede nogen på Marie Linders dør i Stockholm. Det var lejerforeningen i det byggeri, hvor hun var flyttet ind som lejer med små børn, men straks konstaterede byggeproblemer. Lejerforeningen tog hendes problemer alvorligt og løste dem. Det var en øjenåbner for Marie. Hun blev selv aktiv i den svenske lejerbevægelse.

Den 2. oktober blev hun valgt som præsident for lejerorganisationer i 46 lande verden over med millioner af medlemmer.

Marie Linders egen konklusion af oplevelsen i 1985: "Man ved aldrig, hvornår man får brug for hjælp. Vi arbejder med hinanden, vi lærer af hinanden, vi er solidariske og boligen er en menneskeret! Og det er os i IUT, der skal minde politikerne om de mål, de selv har underskrevet i bl.a. EU".

 

Marie Linder – ny præsident for IUT.

 

Ny tysk vicepræsident

Marie Linder efterfulgte som præsident en anden svensker, Sven Bergenstråhle.

Hun har en uddannelse i statsvidenskab og journalistik/kommunikation og er også landsformand for den stærke svenske Hyresgästforening, der netop nu lægger arm med den svenske regering, som vil indføre delvis markedsleje i lejebolig-sektoren.

Som ny vicepræsident valgtes tyskeren Rolf Gassman. Hollænderen Jan Laurier blev genvalgt som den anden vicepræsident.

                                                                                                                                                                                                    

 

Læs mere…
02-10-2019

Flere lejelovsændringer på vej!

Regeringen har netop offentliggjort det såkaldte lovkatalog, der beskriver de lovændringer regeringen ønsker at gennemføre.

Regeringen ønsker at:

1) 5,2 skal laves om, så der sikres “rimelige huslejer”

2) Der indføres en anmeldelsesordning, som skal sikre at lejerne ikke bor i usunde boliger

3) Lejeloven og boligreguleringsloven skal skrives sammen.

 

Der er mange gode forslag og i LLO er vi klar til at kæmpe for tiltag, der sikrer gode boliger, ordentlige forhold og rimelige huslejer.

Du kan læse regeringens lovkatalog her: https://www.regeringen.dk/med…/7332/lovprogram-2019-2020.pdf

Læs mere…
24-09-2019

ABF og udlejerne: Huslejen skal være tårnhøj af hensyn til andelshaverne

Andelshaverne og udlejerne er gået sammen om at kræve høje huslejer til danskerne for at holde hånden over de mest risikovillige andelshavere.

Udlejernes forening, EjendomDanmark (ED) og Andelshavernes Fællesrepræsentation (ABF) har 23.9.2019 fremsendt en fælles pressemeddelelse. De mener, at politikerne skal være meget påpasselige med at ændre på den paragraf, der giver mulighed for nogle kæmpe huslejestigninger, nemlig Boligreguleringslovens § 5, stk. 2.

 

Overraskende og skuffende udmelding

Udlejernes kritik var og er forventet: Naturligvis vil de have, at huslejen skrues så højt op som muligt, så deres medlemmer kan få et højere afkast. Men at andelshaverne, der selv er gået fra at være lejere til at blive andelshavere ved at benytte den såkaldte ”tilbudspligt”, vender om på hælen og kræver at landets resterende lejere skal have hævet deres huslejer, det er både overraskende og skuffende.

Det er dog ikke kun den manglede solidaritet, vi er skuffede over. Det er den skræmmekampagne man er gået sammen med udlejerne om at føre.

 

Halvbagte tal

Det er ikke første gang udlejerne har været ude med en påstand om, at op til 40.000 andelshavere vil blive teknisk insolvente, hvis man ikke længere må fastsætte huslejen efter § 5,2.

Boligministeren har tidligere kommenteret tallet som ”halvbagt” og efterspurgt dokumentation. Med dagens pressemeddelelse er vi ikke blevet klogere: 40.000 er ca. det antal andelsboliger, der er handlet i løbet af fem år, men det tal siger ikke noget om der er brugt offentlig ejendomsvurdering eller valuarvurdering, eller hvilken gæld der er stiftet.

Udlejerne sidder med i det ekspertudvalg som skal undersøge § 5,2, men vil ikke altså vente på de korrekte tal, der kan blåstemples af ekspertudvalget. De fremlægger i stedet deres egne tal for at præge debatten, uanset betydelig usikkerhed. Det er meget nemt gennemskueligt spin og disse påstande kan nemt faktatjekkes når rapporten kommer i oktober. Hvis tallene er anderledes, vil dette selvsagt give store ar i troværdigheden for udlejerne og andelshaverne.

 

Kæmpe værdistigninger

Ligesom investeringsejendomme har andelsboligerne oplevet meget store værdistigninger. Ejendommene har mere end tredoblet deres værdi siden 1995, hvis man korrigerer for inflation.

De fleste andelsforeninger har derfor en stor buffer at give af, og de fleste andelsboligforeninger har slet ikke de risikable valuarvurderinger, der kan gøre andelshavere til millionærer i løbet af en generalforsamling, men som også medfører risiko for at det kan gå den anden vej.

 

Ingen løsninger

Hverken udlejerne eller ABF har et svar på, hvordan man vil sikre at der stadigvæk er betalelige boliger i København om ti-femten år eller hvordan man reelt stopper kapitalfonde som Blackstone. Dette er tilsyneladende underordnet ift. at sikre den høje værdistigninger bliver ved.

Vi ved, at udlejerne er ligeglade med blandede byer, men at andelshaverne aktivt kæmper imod rimelige huslejer, dét er alligevel nedslående.

Læs mere…
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser