Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

26-03-2020

LLO: Lyt til FN

FN opfordrer nu til gennemførelse af hjælpepakker til lejerne i anledning af COVID-19. Alle lande bør ifølge FN-rapportør Leilani Farha sikre retten til et hjem under den nuværende pandemi.

Flere og flere danskere mister i disse dage deres job og dermed deres indtægtsgrundlag. Allerede nu er 40.000 danskere blevet ramt af ledighed og alt tyder på, at denne udvikling kun vil forværres i den kommende tid.

Læs mere…
31-01-2020

Glæde i LLO over Blackstoneindgreb

Regeringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgik her til aften en boligpolitisk aftale, som skal imødegå kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger.

To meget dramatiske døgn er derfor nu afsluttet.

I LLO er vi meget glade for at aftalens partier ikke ville holde lejerne som gidsler og for at man sætter foden ned for de kortsigtede investorer.

Boligminister Kaare Dybvad Beks politiske svendestykke er således i hus og resultatet er flot.

Vi må erkende at aftalen ikke blev til en ophævelse af den forhadte 5,2-paragraf, men at der er rigtig mange og gode forbedringer i forhold til den nuværende tilstand, der havde været utænkelige under den tidligere boligminister, fx forbedringer af lejernes tryghed, klima, huslejernes udvikling og styrkelse af lejerne.

Her er LLO’s reaktion på aftalens enkelte punkter:

Lejernes tryghed -spekulantstop / karensperiode indføres

Der indføres en karensperiode, som betyder, at der efter overtagelse og gennemgribende modernisering af en ejendom skal gå 5 år, før lejefastsættelse må ske efter § 5, stk. 2.

Bestemmelsen gør det vanskeligere for nye ejere at forsøge at komme af med gamle lejere.

Lejes boligen ud i de første fem år efter ejerskifte, skal nye lejere betale den samme leje (bortset fra almindelige forbedringer foretaget inden den nye lejer flytter ind). Først når den nye lejer siger boligen op, kan der kræves 5,2-leje igen.

Klimakrav skærpes væsentligt

Klimadelen er blevet strammet op i forhold til tidligere udmeldinger. Der kan nemlig først gennemføres forbedringer efter § 5, stk. 2, når ejendommen er bragt op på energiklasse C eller udlejer har løftet ejendommens energiklasse mindst 2 niveauer. Hvis en ejendoms energiklasse hæves med mindst 3 niveauer eller energiforbedres for mindst 3.000 kroner per kvadratmeter, bortfalder karensperioden.

For LLO er det helt retfærdige krav, at hvis udlejer vil kræve høje huslejer, skal ejendommen i det mindste kunne holde ordentligt på varmen.

Huslejebremse

Lejerne skal ikke længere acceptere, at huslejerne i 5,2-lejemål sættes 10% højere end tilsvarende lejligheder. Og det er godt – også for retssikkerheden og fornemmelsen af retfærdighed – hvis man for fremtiden kan få sin 5.2-husleje sat ned, når den er for høj – uanset hvor mange procent, den er for høj!

Styrkelse af lejerne

Styrkelse af lejerne har været det hidtil mest ukendte del af forhandlingerne. Her har LLO fået rigtig mange af sine forslag og ønsker opfyldt:

Særligt kravet om, at huslejen skal fastsættes med henvisning til huslejenævnenes andre afgørelser, får stor betydning.

Det sikrer, at sammenligningsgrundlaget er baseret på en sagkyndig vurdering i stedet for det nuværende ”Hjallerup-marked”, hvor der kan sammenlignes med lejere som måske betaler en høj husleje, men ikke selv har klaget.

Desuden sikres en højere kvalitet i huslejenævnets afgørelser, ved at nævnene for fremtiden skal vide hvordan boligerne ser ud, inden de moderniseres efter 5,2, så man kan lave en fair vurdering af hvor meget boligen reelt bliver forbedret, og der skal sammenlignes med hvad udlejer tager på ejendommens udvendige vedligeholdelseskonto, så udlejer ikke får betaling to gange (som forbedringsforhøjelse og ved træk på vedligeholdelseskontoen).

Udlejer kan desuden få større gebyrer, hvis lejeren vinder huslejenævnssagen. Her stiger gebyret fra 2.180 kr. til 6.000 kr.

Andelshaverne får mulighed for at fastholde valuarvurderingerne

Indgrebet er skræddersyet til ikke at ramme andelshaverne, og andelshaverne er både undtaget for karensperioden og får mulighed for at beholde sine tidligere valuarvurderinger.

LLO glæder sig over, at andelshaverne ikke kommer i klemme med aftalen, og over at andelshaverne selv (ved ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation) har nægtet at blive brugt som politisk skjold i den sidste del af disse forhandlinger.

Aftalen hedder ”Initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger” og kan læses her: https://www.trm.dk/politiske-aftaler/2020/aftale-om-initiativer-mod-kortsigtede-investeringer-i-private-udlejningsboliger/

Pressekontakt: Tlf. 33 86 09 21 og llo@llo.dk

Læs mere…
15-01-2020

LLO: Pas på Blackstones tilbud!

Kapitalfonden Blackstones danske selskab Kereby har sendt meddelelser ud om at huslejen frivilligt sættes ned for omkring 300 lejemål. LLO opfordrer til, at lejerne læser det med småt, inden man accepterer en eventuel lejenedsættelse.

Hvorfor bør du ikke bare sige ja?

Hvis man betaler 5,2-leje, kan man kun få sat sin husleje ned, hvis den overstiger det lovlige niveau med 10%.

Hvis udlejer sætter din husleje ned, så lejen derefter kun overstiger det lejede med 8-9% kan du derfor ikke få din leje sat ned selvom den overstiger det lovlige niveau.

Få derfor LLO’s vurdering inden du accepterer lejenedsættelsen, så du ikke snyder dig selv.

Bemærk også at Blackstone/Kereby kun vil sætte huslejen ned for den periode de selv har ejet ejendommen. Dette er måske mindre end det du har ret til.

Efter lovens regler kan man dog få sat lejen ned, hvis man indbringer sagen for huslejenævnet inden ét år, uanset om der sker ejerskifte i løbet af lejeperioden.

Læs mere…
05-12-2019

Gode takter i Regeringens 5,2-udspil – men der mangler én vigtig brik!

LLO hilser det velkomment, at Regeringen vil sætte ind overfor de kortsigtede og spekulative ejendomsinvesteringer som paragraf 5,2 i boligreguleringsloven giver mulighed for.

Overordnet er det rigtig positivt, at man tager fat på problemet, men desværre vil indgrebet, trods gode takter med bl.a. større miljøkrav, ikke have den nødvendige  effekt på det virkelige problem med 5.2. – de alt for høje huslejer!

Helt grundlæggende mangler der et tiltag, der skulle gøre noget ved det nuværende høje huslejeniveau, for om det er et pensionsselskab eller en kapitalfond, der opkræver en meget høj husleje, det spiller selvsagt ikke den store rolle for den enkelte lejer.

“Vi mangler en “krog” i omkostningerne, altså en sammenhæng imellem udlejers forbedringsudgifter og så den endelige husleje”, udtaler Helene Toxværd, landsformand i LLO. Hun fortsætter: “Dét vil kunne tage toppen af de meget høje huslejer, og hjælpe lejerne, hvis sagerne skal prøves i huslejenævn eller ved domstolene.”

“Vi er i øvrigt glade for, at andelshaverne fredes i denne omgang, og ikke længere kan bruges som gidsler af udlejerne. Nu kan vi tale om lejeboliger i stedet for andelsboliger og dét er positivt.” Afslutter Helene Toxværd.

LLO følger forhandlingerne og holder tæt kontakt til Regeringen og Folketingets partier for at tale lejernes sag.

Du kan læse LLO’s uddybende vurdering her

 

 

 

 

Læs mere…
05-12-2019

LLO’s vurdering af regeringens udspil om BRL § 5,2.

Samlet konklusion

Indgrebet begrænser kraftigt handel med udlejningsejendomme og blokerer dermed for flere udenlandske opkøb. Men indgrebet ændrer ikke grundlæggende på det forhold, at 5.2-moderniseringer udgrænser arbejder- og middelklasse eller fører til brat faldende boligforbrug i de større byer.

 

Karensperiode indføres

Regeringen foreslår, at der skal gå 10 år fra en ejer køber en ejendom, til de kan hæve huslejen efter den omstridte § 5, stk. 2

Positivt

Standser effektivt udenlandske opkøb med kort sigte.

Negativt

Standser ikke 5.2-moderniseringer hos nuværende ejere – den er skræddersyet til pensionskassernes (og andre store danske udlejeres) forhold.

Forslaget kan fastfryse ejerforholdene, dvs. ingen nye andelsboligforeninger.

 

Fjernelse af væsentlighedskriteriet

I dag skal en 5,2 husleje være 10% eller mere for høj, førend huslejen kan sættes ned. Dette foreslås ændret så lejen kan sættes ned, hvis den er for høj.

Positivt

Forslaget vil tage toppen af ”glidningen” i huslejen.

Negativt

Bestemmelsen ændrer ikke på det forhold, at udlejer i boligretten har overvældende muligheder for at præsentere sammenligningslejemål med høj leje.

Huslejen bliver stadigvæk langt højere end almene boliger, selvom boligerne er ens. En fjernelse af væsentlighedskriteriet kommer ikke til at ændre på denne forskel:

En gennemmoderniseret almen bolig med nye installationer, optimerede energiforhold, nye badeværelser og køkkener samt optimeret og velvedligeholdt klimaskærm koster i København 1.200 kr./ kvm/år (kilde: FSB).

En DEAS-moderniseret 5.2-bolig i København- dvs. nyt bad, køkken og indfræset el, men ingen andre forbedringer eller vedligeholdelse– koster p.t. ved udlejning typisk mellem 1.500 og 1.600 kr. /kvm/år.

 

Krav om Energimærke C, hvis der skal laves 5,2.

Ministeren lægger op til at ejendomme skal have energimærke A-C for at kunne opkræve 5,2-husleje. I dag er kravet A-D.

Positivt

Forbedrer energiforholdene, lejer kan spare mellem 20 og 30 kr/kvm/år

Skærer de dårligste ejendomme ud af 5.2 (hvis umuligt at bringe op på C)

Fordyrer 5.2-investeringen med i gennemsnit 59.000 kr., hvis udgiften ikke indregnes i bundgrænsen

Negativt

Forøger det lejedes værdi og medfører endnu højere leje end nuværende 5.2

Forhindrer ikke overgang til 5.2 i de allerfleste ejendomme

Fjerner ikke motivationen til at presse de gamle lejere ud, den såkaldte ”shake the building”-metode.

 

Valuarvurderingerne fredes:

De valuarvurderinger andelsboligforeninger senest har fået foretaget, vil ikke udløbe efter 18 måneder som i dag, men vil kunne fastfryses på ubestemt tid.

Dette forslag holder hånden under andelshaverne, som ikke påvirkes af et indgreb på lejeboligmarkedet.

Forslaget minder meget om et forslag LLO selv har fremsendt tidligere og Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) har meldt ud, at de er tilfredse.

LLO finder det meget positivt at andelshaverne ikke længere skal tages som gidsler i debatten om husleje på lejemarkedet.

 

Hvad mangler?

Der mangler et indgreb, der gør boligerne billigere.

LLO har under hele forløbet krævet en fjernelse af § 5, stk. 2.

Med dette indgreb fortsætter 5,2 med at gøre lejeboligerne dyrere i København:

Ekspertudvalget kom fx frem til at singler mindst skal have en længere videregående uddannelse for at have luft nok i økonomien til at betale 5,2-huslejen i København og par skal mindst være faglærte for at have råd til 5,2.

Disse huslejeniveauer vil være uændrede, for ejendomme der har energimærke C, og som ikke er omfattet af karensperioden.

LLO mener, at problemet er de høje huslejer. Ikke om det er en ny eller gammel ejer, der opkræver den høje husleje.

 

Hvad sker der nu?

Efter regeringens udspil, indkalder ministeren til yderligere politiske forhandlinger, med henblik på at lave en politisk aftale.

LLO fører tæt dialog med de politiske partier og ministeren, og bidrager med fakta, erfaringer og synspunkter på lejernes vegne.

Læs mere…

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser