Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

05-12-2019

LLO’s vurdering af regeringens udspil om BRL § 5,2.

Samlet konklusion

Indgrebet begrænser kraftigt handel med udlejningsejendomme og blokerer dermed for flere udenlandske opkøb. Men indgrebet ændrer ikke grundlæggende på det forhold, at 5.2-moderniseringer udgrænser arbejder- og middelklasse eller fører til brat faldende boligforbrug i de større byer.

 

Karensperiode indføres

Regeringen foreslår, at der skal gå 10 år fra en ejer køber en ejendom, til de kan hæve huslejen efter den omstridte § 5, stk. 2

Positivt

Standser effektivt udenlandske opkøb med kort sigte.

Negativt

Standser ikke 5.2-moderniseringer hos nuværende ejere – den er skræddersyet til pensionskassernes (og andre store danske udlejeres) forhold.

Forslaget kan fastfryse ejerforholdene, dvs. ingen nye andelsboligforeninger.

 

Fjernelse af væsentlighedskriteriet

I dag skal en 5,2 husleje være 10% eller mere for høj, førend huslejen kan sættes ned. Dette foreslås ændret så lejen kan sættes ned, hvis den er for høj.

Positivt

Forslaget vil tage toppen af ”glidningen” i huslejen.

Negativt

Bestemmelsen ændrer ikke på det forhold, at udlejer i boligretten har overvældende muligheder for at præsentere sammenligningslejemål med høj leje.

Huslejen bliver stadigvæk langt højere end almene boliger, selvom boligerne er ens. En fjernelse af væsentlighedskriteriet kommer ikke til at ændre på denne forskel:

En gennemmoderniseret almen bolig med nye installationer, optimerede energiforhold, nye badeværelser og køkkener samt optimeret og velvedligeholdt klimaskærm koster i København 1.200 kr./ kvm/år (kilde: FSB).

En DEAS-moderniseret 5.2-bolig i København- dvs. nyt bad, køkken og indfræset el, men ingen andre forbedringer eller vedligeholdelse– koster p.t. ved udlejning typisk mellem 1.500 og 1.600 kr. /kvm/år.

 

Krav om Energimærke C, hvis der skal laves 5,2.

Ministeren lægger op til at ejendomme skal have energimærke A-C for at kunne opkræve 5,2-husleje. I dag er kravet A-D.

Positivt

Forbedrer energiforholdene, lejer kan spare mellem 20 og 30 kr/kvm/år

Skærer de dårligste ejendomme ud af 5.2 (hvis umuligt at bringe op på C)

Fordyrer 5.2-investeringen med i gennemsnit 59.000 kr., hvis udgiften ikke indregnes i bundgrænsen

Negativt

Forøger det lejedes værdi og medfører endnu højere leje end nuværende 5.2

Forhindrer ikke overgang til 5.2 i de allerfleste ejendomme

Fjerner ikke motivationen til at presse de gamle lejere ud, den såkaldte ”shake the building”-metode.

 

Valuarvurderingerne fredes:

De valuarvurderinger andelsboligforeninger senest har fået foretaget, vil ikke udløbe efter 18 måneder som i dag, men vil kunne fastfryses på ubestemt tid.

Dette forslag holder hånden under andelshaverne, som ikke påvirkes af et indgreb på lejeboligmarkedet.

Forslaget minder meget om et forslag LLO selv har fremsendt tidligere og Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) har meldt ud, at de er tilfredse.

LLO finder det meget positivt at andelshaverne ikke længere skal tages som gidsler i debatten om husleje på lejemarkedet.

 

Hvad mangler?

Der mangler et indgreb, der gør boligerne billigere.

LLO har under hele forløbet krævet en fjernelse af § 5, stk. 2.

Med dette indgreb fortsætter 5,2 med at gøre lejeboligerne dyrere i København:

Ekspertudvalget kom fx frem til at singler mindst skal have en længere videregående uddannelse for at have luft nok i økonomien til at betale 5,2-huslejen i København og par skal mindst være faglærte for at have råd til 5,2.

Disse huslejeniveauer vil være uændrede, for ejendomme der har energimærke C, og som ikke er omfattet af karensperioden.

LLO mener, at problemet er de høje huslejer. Ikke om det er en ny eller gammel ejer, der opkræver den høje husleje.

 

Hvad sker der nu?

Efter regeringens udspil, indkalder ministeren til yderligere politiske forhandlinger, med henblik på at lave en politisk aftale.

LLO fører tæt dialog med de politiske partier og ministeren, og bidrager med fakta, erfaringer og synspunkter på lejernes vegne.

Tilbage

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser