Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

25-03-2022

Demonstration for 6 års huslejestop i 200 tyske byer

Den 26 og 27 marts afholdes der demonstrationer for 6 års fastfrysning af de tyske huslejer. Der lægges op til demonstrationer i 200 tyske byer.

På "Boligaktionens dag" gøres folk fra hele Europa opmærksom på den ekstremt vanskelige situation på lejemarkedet. Den landsdækkende Husleje Stop-kampagne deltager også i protesterne i weekenden 26. og 27. marts. Her sendes bl.a. en oppustelig, fire meter høj ”lejefrysehånd” på tværs af den tyske republik.

Hånden stopper bl.a. i München, Köln, Düsseldorf, Dortmund, Essen og Bochum.

”Hånden rejser hen, hvor folk er fortvivlede, fordi de næsten ikke kan trække vejret på grund af den stadigt stigende husleje. Politikerne skal bryde denne spiral,” siger Matthias Weinzierl, talsmand for Rent Stop-kampagnen.

Hvordan hjælper man lejere?

En første foranstaltning, der kan gennemføres hurtigt, ville være et landsdækkende lejestop. Når boligmarkederne er meget stramme, er huslejestigninger i eksisterende ejendomme slet ikke mulige efter kampagnekonceptet i en begrænset periode på seks år.

På noget mindre spændte markeder tillades en maksimal huslejestigning på seks procent på tre år, forudsat at den hidtil betalte leje ikke overstiger den lokale sammenligningsleje. For de resterende arealer bør huslejen højst have lov til at stige med ti procent på tre år.

Den landsdækkende kampagne for at stoppe lejestigningerne fortsætter ud over foråret. De aktive på lejeboligområdet vil igen netværke ved det andet landsdækkende huslejestopmøde: den 22. til 24. april i Bochum.

Mere information kommer snart på www.mietenstopp.de